Nyheder

10 must-dos under en jobsamtale – for kandidater

jobsamtale

10 must-dos under en jobsamtale – for kandidater

Jobsamtaler har en tendens til at forårsage meget stress for folk, der er villige til at tage et skift i deres karriere.

Hvad skal jeg tage på? Skal jeg medbringe en kopi af mit CV og følgebrev? Hvad med at få en anbefaling fra min nuværende arbejdsgiver?

Det er blot nogle af de mest almindelige spørgsmål, kandidater har inden en jobsamtale.

Derfor har vi til denne artikel samlet en liste over de bedste ting, kandidater kan gøre for at sikre, at deres interview forløber glat.

Baltic Assist er en del af b corp

#1 Lav dit hjemmearbejde og undersøg virksomheden

Det vigtigste, du bør gøre, før du kommer til en jobsamtale, er at lave din research.

Du bør læse op om virksomheden, dens mål, mission, produkter eller tjenester. Desuden er det vigtigt at dykke dybere ned i den stilling, du søger.

Faktisk, ifølge undersøgelse af Bullhorn30 % af rekrutteringsmedarbejdere overvejer at "sortliste" kandidater, der søger job, de er åbenlyst ukvalificerede til.

For at undgå at gøre et sådant indtryk skal du sørge for at have læst jobannoncen omhyggeligt og være forberedt på at dele dine bedste kvaliteter og professionelle erfaring med HR.

#2 Klæd dig efter virksomhedens dresscode

Når du skal vælge et outfit til din jobsamtale, er det vigtigt at lære mere om virksomheden.

Hvis du søger en virksomhedsstilling, skal du vælge et forretningslook. Hvis du vil arbejde i en startup, vil et mere tilbagelænet outfit klare sig fint.

En tommelfingerregel er at undgå alt, der viser for meget af din hud eller får dig til at se uprofessionel ud.

Hvis du er i tvivl, så send en besked til HR og spørg, hvilken dresscode de går efter i deres virksomhed.

#3 Ankom til tiden

At komme til din jobsamtale til tiden er det mindste, du kan gøre for at gøre et godt indtryk.

Derfor, hvis du har tendens til at komme for sent, så sørg for at tage afsted til et møde i god tid.

På den anden side er det ikke nødvendigt at ankomme tredive minutter før den planlagte samtale.

Vælg at være der 5-10 minutter i forvejen.

# 4 Lyt godt efter, og tal derefter

En af de største fejl, kandidater begår, er at forberede en 15-minutters lang tale uden at være opmærksom på, hvad en interviewer siger.

For at undgå det, tænk over, hvad du gerne vil fremhæve i en jobsamtale, men fokuser din opmærksomhed på, hvad der sker i rummet.

På den måde øger du dine chancer for at gøre et godt førstehåndsindtryk.

# 5 Håndter stressen

Selvom du har al den nødvendige erfaring og kompetencer til stillingen, kan du stadig undlade en samtale, hvis du er overstresset.

For at undgå det, prøv nogle af følgende tips:

  • lav en kort morgentræning før et interview;
  • meditere i fem minutter;
  • fokus på din vejrtrækning;
  • arbejde på din tankegang. Husk, at det kun er et interview, og det er snart overstået.

# 6 Vær opmærksom på dit kropssprog

Når vi befinder os i stressende situationer, har vi en tendens til at miste en vis kontrol over vores kropssprog.

Vær derfor ekstra opmærksom på dine håndbevægelser, siddestilling og tonefald, når du er til jobsamtale.

Sid lige, prøv at tale med en moderat hastighed, understrege dine punkter med nogle håndbevægelser.

# 7 Vær nysgerrig

Uanset om det er at lytte til din potentielle arbejdsplads og kollegaer eller virksomhedens årlige mål, så sørg for at vise din interesse og nysgerrighed.

Både i ord og kropssprog.

Nysgerrighed er en af ​​de nøgleegenskaber, ansættelsesledere leder efter, når de udvælger kandidater. Når du viser din interesse, gør du indtryk som en, der er villig til at lære – både på arbejdspladsen og i livet.

#8 Forbered nogle få åbne spørgsmål

Et sted i slutningen af ​​din jobsamtale kan en HR spørge – har du spørgsmål?

Benyt denne mulighed til at stille smarte åbne spørgsmål, der vil hjælpe dig med at lære mere om virksomheden og den stilling, du søger.

#9 Ræk ud til HR

Når du er færdig med jobsamtalen, så send en kort besked til HR-chefen og tak for samtalen.

Du behøver ikke at overdrive dette trin - skriv en kort e-mail, der er præcis til sagen.

Hvis du gør det, vil det hjælpe dig med at skille dig ud som en, der bekymrer sig om stillingen og er seriøs nok til at tage den.

# 10 Gør dit bedste og slap af

Hvis du har forberedt dig til interviewet, kommet godt klædt på og deltaget aktivt i en samtale, har du gjort et godt stykke arbejde!

Nu er beslutningen på virksomhedens side, og alt du skal gøre er at slappe af og vente på deres opkald.

Har du et spørgsmål?
Kom i kontakt!

Baltic Assist leverer en omfattende outsourcing-løsning, der sparer omkostninger, øger effektiviteten og strategisk beslutningstagning for din virksomhed.

Tjek andre nyheder