Finansielle nyheder

Digitalisering i finanssektoren: vil vi virkelig blive erstattet af robotter?

Baltic assist - Skræddersyede outsourcingløsninger

I forbindelse med Covid-19-pandemien hører vi mere og mere om digitalisering, og hvordan den transformerer vores dagligdag og arbejdsstil og vaner. Vi hører også endnu mere, at menneskelig arbejdskraft kan blive erstattet af robotter en dag. Eksperter siger dog, at der ikke er nogen grund til bekymring og peger på finanssektor, hvor synergien mellem den menneskelige faktor og procesautomatisering driver dens fremskridt.

 

 

Implementering af digitale processer for konkurrencefordel og forretningsvækst

Digitalisering i finanssektoren, især i dataanalyse og systematiseringsprocesser, spiller en vigtig rolle i nutidens forretningsmiljø. Effektiv datastyring har direkte indflydelse på virksomhedens ydeevne både med hensyn til hastighed og kvalitet. Ifølge Andžej Rynkevič, direktør i outsourcingvirksomheden Baltic Virtual Assistants, kan digitaliseringen af ​​forskellige finansielle processer endda give virksomhederne en konkurrencefordel og sikre langsigtet vækst.

”Digitale processer bør være relevante for økonomirelaterede virksomheder, der er villige til at bevare deres konkurrenceevne og ekspandere. Uden finansielle teknologier er der risiko for at miste eksisterende eller potentielle kunder. Derfor er flere og flere af dem selv på udkig efter muligheder for procesoptimering og har derfor brug for partnere, der kan sikre effektivitet og høj kvalitet af ydelserne. Desuden letter automatisering af visse jobs byrden for fagfolk og reducerer dermed sandsynligheden for fejl”, siger eksperten. Han tilføjer også, at implementeringen af ​​digitale processer hjælper virksomheder med at skabe en konkurrencefordel i at tiltrække kunder og medarbejdere. ”I finansielle tjenesteydelser er effektive og intuitive digitale processer eller værktøjer alene ikke nok til at udføre opgaver. Og det centrale aspekt er, at de bedste fagfolk i stigende grad vælger en arbejdsplads ud fra, om virksomheden vil være i stand til at tilbyde dem goos til at udmærke sig som professionelle og arbejde effektivt. I sidste ende er det lettere at udføre opgaver ved hjælp af automatiseringsværktøjer end at udføre dem manuelt i lang tid."

 

 

Monotone og tidskrævende opgaver automatiseres først

Digitaliseringen inden for finans har med A. Rynkevičs ord først ramt monotone og tidskrævende opgaver som f.eks. behandling af finansielle data det plejede at blive gjort manuelt. "Computere kan udføre millioner af instruktioner og beregninger i minuttet, mens det kan tage timer eller endda dage for mennesker. Automatiseringsværktøjer finder data, behandler dem og forbereder dem i et forståeligt format, så medarbejderne kan filtrere og bruge dem til at udføre deres opgave med et par klik på en knap,” fortsætter eksperten.

Eksperten indrømmer, at de værktøjer, der bruges til at udføre opgaverne, ændrer sig som finansmandens rolle. ”Med de nuværende ændringer er det indlysende, at rollen som en moderne finansmand også ændrer sig – han/hun skal være opmærksom på ikke kun de økonomiske aspekter, men også have en baggrund inden for informationsteknologi, hvilket gør dette job endnu mere dynamisk og konkurrencedygtig”, siger han.

Ifølge A. Rynkevič viser det, at betydningen af ​​den menneskelige faktor i den finansielle sektor ikke bør mindskes over tid – digitaliseringsværktøjer er ikke det eneste aspekt, der skal til for at sikre effektive processer, da fagfolk skal udvælge værktøjer korrekt. For at gøre brug af digitaliseringsmuligheder er der brug for ordentlige værktøjer og dygtige økonomiprofessionelle, som skal forstå de værktøjer, der findes på markedet og være i stand til at udvælge, bruge og ofte integrere dem.

A. Rynkevič afslører, at i den virksomhed, han driver, er udover en væsentlig del af de opgaver, som økonomiafdelingen udfører, også andre afdelingers opgaver, herunder personaleledelse, salg, administration eller marketing, blevet digitaliseret. Direktøren tilføjer også, at virksomheden har et særligt ekspertudvalg for automatisering til at vurdere muligheder for digital udvikling. "Alle vores afdelinger følger reglen om, at i tilfælde af større efterspørgsel efter menneskelige ressourcer, skal anmodningen først passere Ekspertudvalget for Automation. Vi fokuserer på de mest effektive og mest værdifulde opgaver, så alt det andet, der kan løses ved hjælp af digitalt udstyr, er overladt til computere”, siger A. Rynkevič.

 

 

Pandemien accelererede digitaliseringen

Hvad angår pandemiens indvirkning på digitaliseringen af ​​finansielle tjenester, mener eksperten, at situationen har fremskyndet digitaliseringstempoet, men selve værktøjerne og instrumenterne er ikke nye. »Jeg tror ikke, der var en revolution. Pandemien tilskyndede dog flere virksomheder til at implementere digitale processer og begynde at bruge digitale økonomiske værktøjer, der allerede var udviklet. På den anden side førte situationen til en generel aftale om, at alle dokumenter og kontrakter kunne underskrives online. Hvad angår finansielle institutioner, er det også vigtigt at bemærke, at pandemien er blevet en stimulans for dem til at vedtage modeller for fjernarbejde, som i den præ-pandemi-verden blev anset for at være for risikabelt”, slutter Rynkevič.