Nyheder

Fremtiden for outsourcing: Kan RPA erstatte det?

Baltic assist - Skræddersyede outsourcingløsninger

Når du vil kende status for outsourcingindustrien, skal du forstå RPA. I denne artikel vil vi tage et kig på dets fordele og ulemper og diskutere den sandsynlige indflydelse, det vil have på den måde, vi arbejder på.

Hvad er RPA?

RPA er en forkortelse for Robotic Process Automation, og det er i bund og grund processen med at bruge automatiserede løsninger til at udføre gentagne opgaver til en meget lavere pris. Grunden til, at det tager fart, er, at det giver virksomheder i alle former og størrelser mulighed for at gøre brug af den nyeste teknologi på en måde, der sparer dem penge. Så hvad er fordelene ved RPA?

Hvorfor RPA kan være fremtiden

RPA giver en organisation mulighed for at tage fuldstændig kontrol over opgaver, den ville have, når den først var outsourcet. Dette er ideelt for ro i sindet, da det sikrer, at du har fuldt overblik over, hvordan dine data bruges og behandles.

Det har også de ekstra fordele af reducerede omkostninger og skalerbarhed. Det andet punkt er særligt vigtigt, da det er det, der gør det muligt for RPA at bevæge sig fra en opgave til den næste problemfrit. I stedet for at skulle finde et halvt dusin forskellige mennesker med overlappende færdigheder, kan du nu outsource alt til ét system. Det holder også dine faste omkostninger slanke, da du kan koste dine projekter op efter behov uden at skulle beholde personale.

RPA kan forenkle kommunikation og opretholde nøjagtighed

Problemet med mennesker er, at de fra tid til anden er udsat for kognitive fejl. Selvfølgelig, hvis du ansætter en person, der er meget erfaren, vil de være langt mindre tilbøjelige til at begå en fejl, men denne oplevelse har en pris. En af de vigtigste fordele ved RPA er, at du kun behøver at træne dit system én gang.

Derfra vil den udføre det samme sæt instruktioner på ubestemt tid, forudsat at du holder det arbejde inden for dets kendte parametre.

Du kan også indbygge compliance i dit RPA-program ved at give det et foreskrivende sæt operationelle procedurer. Det vil sikre, at det fungerer inden for fastsatte grænser (dine overholdelseskrav) og udføre den samme proces igen og igen.

Det hele lyder ret godt fra et RPA-perspektiv, men hvad er det fulde billede?

Hvor RPA kan svigte dig

Okay, så efter at have læst første halvdel af denne artikel, tænker du måske, at det ikke længere er muligt at outsource dit arbejde til et menneske. En maskine kan jo arbejde døgnet rundt, 365 dage om året, og laver tilsyneladende aldrig en fejl.

Problemet med dette synspunkt er, at det er forkert. Hvad du skal huske om RPA-tilgangen er, at den kun er så god, som de inputparametre, du angiver, indtaster. Med andre ord er det kun så effektivt som den træning, du kan levere. Det er det samme med menneskelige medarbejdere, men mennesker kan lære sig selv. RPA-systemer gør det ikke og vil aldrig kunne.

Hvis du har en nuanceret opgave eller en, der ikke kan opdeles i felter på en formular, så vil en RPA være af ringe eller ingen nytte. Den menneskelige berøring vil altid være nødvendig for mere komplekse, mindre præskriptive opgaver, og det vil bestemt altid være nødvendigt for dem, der er kreativitetsdrevne.

Hvor menneskelig outsourcing kommer til sin ret

Det fantastiske ved at outsource til et menneske er, at de kan lære på jobbet og give nye ideer, du aldrig har tænkt på. Hvis du ønsker at outsource en udenads-opgave, der skal duplikeres 10,000 gange, så er RPA uden tvivl vejen at gå.

Dette vil så frigøre de kreative gnister fra dine menneskelige medarbejdere, så de kan lave noget originalt, kreativt og innovativt. Det er det, mennesker gør bedst, og det er et område, som RPA-systemer aldrig vil blive dominerende inden for.

Ved at finde en balance i den måde, du outsourcer dit arbejde på, kan du få det bedste fra begge verdener. Men hvor ligger balancen?

Udsigterne for fremtiden: Find den rigtige balance

RPA-systemer er skalerbare, billige og fri for fejl med de rigtige inputparametre. Det gør dem velegnede til udenadsopgaver, som skal gentages et stort antal gange, især løbende. Hvad de ikke er særlig gode til, er nicheopgaver med lav volumen, som involverer en vis grad af kritisk tænkning, innovation eller kreativitet.

Disse sådanne opgaver er stadig meget dygtige menneskers domæne, og det er også gode nyheder. Fordi du kan give disse opgaver til dine menneskelige outsourcere og holde RPA'en væk i baggrunden, kan du få det bedste fra begge verdener.

At finde den rigtige balance handler om at forsøge at tilpasse din virksomhed til behovene her og nu. Vær fleksibel, vær omstillingsparat og spørg altid dig selv, hvad du virkelig har brug for på et givet tidspunkt.