Nyheder

For at løse personalemangel henvender litauiske virksomheder sig til andre lande

Baltic assist - Skræddersyede outsourcingløsninger

Fjernarbejde, som blev mere udbredt under pandemien, åbnede bredere muligheder for arbejdsgivere på udkig efter eksperter i andre lande. Litauiske virksomheder, som i stigende grad henvender sig til andre lande for at kompensere for den voksende mangel på specialister, er ingen undtagelse.

Fjernarbejde udvidede talentmassen

I takt med at digitaliseringen har nået hidtil usete niveauer, er fjernarbejde blevet en almindelig praksis for mange virksomheder. Med den er talentmassen af ​​potentielle medarbejdere udvidet betydeligt, da arbejdsgivere, der ikke er i stand til at finde specialister i Litauen, har flyttet rekrutteringsprocessen til andre lande. Ifølge Andžej Rynkevič, lederen af ​​et virksomhedsoutsourcingfirma, "Baltiske virtuelle assistenter”, har sidstnævnte problemstilling også fået virksomheden til at søge medarbejdere i udlandet.

“Mangelen på specialister i Litauen, som bremsede vores vækstrater, var en af ​​de primære årsager til, at vi udvidede vores søgen efter medarbejdere i udlandet. Særligt stor var manglen på specialister i IT- og økonomiafdelingerne. Vi ønskede også at bringe mere kulturel mangfoldighed til holdet. Vi er åbne over for andre kulturer – vores evalueringsproces er udelukkende baseret på objektive kriterier, så det første vi ser på er, om specialisten lever op til kravene i en bestemt stilling og virksomhedens værdier.” siger A. Rynkevič.

Medarbejderrekruttering rækker længere end til nabolandene 

Rynkevič siger, at virksomheden først begyndte at ansætte specialister fra nabolandene: ”I begyndelsen af ​​året var de fleste af de nye udenlandske specialister, vi ansatte, fra Polen. Vi valgte netop dette land på grund af lignende arbejdskultur og mentalitet, specialisternes gode engelskkundskaber og det faktum, at der næsten ikke er nogen tidsforskel mellem Litauen og Polen."

Han afslører også, at virksomheden i øjeblikket aktivt rekrutterer specialister fra det krigshærgede Ukraine og hjælper også folk med at bosætte sig i Litauen. »I de sidste par uger er vi begyndt at rekruttere folk, der er ramt af krigen i Ukraine, og vi har stadig mere end tyve ledige stillinger. Vi vil fortsætte denne proces og se efter andre måder at hjælpe vores nye kolleger på,” siger A. Rynkevič og tilføjer, at virksomheden vil refundere de nye medarbejderes fra Ukraine indkvarteringsomkostninger i op til seks måneder.

At ansætte udenlandske specialister er måske ikke så udfordrende, som det kan se ud

Adspurgt om udfordringerne ved at rekruttere udenlandske specialister forsikrer A. Rynkevič, at der ikke er mange, men nogle gange kan bureaukratiske processer medføre nogle komplikationer.

"Den største udfordring er sandsynligvis migrationsrelateret papirarbejde. Denne proces er ret kompleks og tidskrævende, så det kan tage et stykke tid, før personen får en arbejdstilladelse.” siger han.

Ifølge A. Rynkevič er der heller ikke de store vanskeligheder med udenlandske medarbejderes arbejdsmoral. Men ifølge ham kan en klar integrationspolitik og en detaljeret udvælgelsesproces være med til at undgå sådanne problemer.

”I virksomheden følger vi etablerede arbejdspolitikker og standarder, så udenlandske specialister integreres ret hurtigt i teamet. Det er dog vigtigt at nævne, at det er nødvendigt med en god udvælgelsesproces, hvor man kan identificere potentielle risici og udvælge den bedst egnede kandidat.” rådgiver lederen af "Baltiske virtuelle assistenter".

Han anbefaler også virksomheder at udvikle individuelle arbejdsplaner for nye medarbejdere: ”Når man ansætter en specialist fra udlandet, er det afgørende at udvikle en integrationsplan, der er individuel opmærksom på specialistens involvering i teamet. Vi skal forstå, at det under alle omstændigheder ikke er nogen nem oplevelse at slutte sig til en ny gruppe mennesker, især i udlandet, og man ved måske ikke altid, hvad man kan forvente. Derfor bør der arbejdes på at lære den nye medarbejder bedre at kende og hjælpe personen med at integrere sig i virksomhedens liv hurtigst muligt.”