Virksomheders evne til hurtigt at organisere en fjernarbejdsmodel uden at gå på kompromis med effektiviteten er blevet et af de mest presserende problemer i nyere tid. Denne situation har vakt interesse for nye teknologier og integration af kunstig intelligens-applikationer i arbejdsprocesser. World Economic Forum undersøgte 300 største virksomheder i verden, der beskæftiger otte millioner mennesker verden over, og fandt ud af, at 80 % af virksomhederne planlægger at fremskynde deres arbejdsprocesser og øge arbejdspladsautomatiseringen.
Finansspecialister spiller en unik rolle i erhvervslivet - de behandler en stor mængde data, systematiserer, registrerer, opsummerer virksomhedens drift, fortolker virksomhedens resultater, assisterer ledelsen i beslutningstagning, udarbejder økonomiske prognoser og så videre. Finansmænd administrerer virksomhedens vigtigste aktiv - information.
Kunstig intelligens viste, hvordan man bliver meget mere effektiv
Med udviklingen af teknologi overtager smarte systemer flere og flere opgaver, som folk plejede at udføre. Baltic Assist er blot en af de få litauiske virksomheder, der implementere de mest avancerede teknologier, som automatiserer processer og udnytter menneskelige ressourcer effektivt og dermed skaber merværdi for kunden. Der er mange opgaver i revisorernes daglige drift, som kan automatiseres. “AI understøtter revisorer ved at overtage rutinedrift og gentagne opgaver. Det giver revisorer mulighed for at fokusere mere på løsninger på højere niveau, der kræver menneskelig indsigt (dataanalyse, beslutningstagning), som robotter ikke er i stand til at udføre." — Andžej Rynkevič, administrerende direktør for Baltic Assist.
Arbejdsløsheden er stigende, og der mangler kompetente fagfolk i avancerede finansielle servicevirksomheder
COVID-19-krisen påvirkede væksten i arbejdsløsheden i Litauen. Siden den 17. marts i år er arbejdsløsheden steget til svimlende 14638 tilfælde i Litauen. Imidlertid, Baltic Assist CEO deler det faktum, at de i øjeblikket mangler en bred vifte af regnskabsspecialister på forskellige niveauer, såsom CFO-typer af eksperter, finansielle controllere osv. En revisors rolle som rådgivende-analytiker er meget vigtigere end blot den simple dataindtastning specialist i finansielle transaktioner. Ved at outsource informationsbehandling til robotter kan finansielle specialister bruge mere tid på forretningsledelsesspørgsmål, dataanalyse, fortolkning og prognoser.
Udvikling af kompetencer er uundgåelig
I takt med at revisors rolle i virksomheden ændrer sig, ændres kravene til hans kompetencer og færdigheder også. Den moderne finansmand skal have evnen til at bruge de mest avancerede virksomhedsstyringssystemer, samt viden til at fortolke informationen genereret af robotter ved hjælp af analytisk tænkning. Den systematiserede og bearbejdede information leveret af en revisor i en teknisk avanceret virksomhed er en væsentlig kilde til forretningsbeslutningsprocessen.