Nyheder

Arbejde hjemmefra: fordele, udfordringer, risici. Hvordan styres det på den rigtige måde?

Baltic assist - Skræddersyede outsourcingløsninger

At arbejde hjemmefra er det nye normale. Det er den virkelighed, virksomheder af enhver størrelse og næsten ethvert felt må acceptere og håndtere det bedste, de kan.

Når det kommer til fjernarbejde, har virksomheder en tendens til at tage forskellige tilgange.

Nogle beslutter at gå all-in og flytte hver enkelt medarbejder online. Til sammenligning vælger andre noget, der hedder a hybrid model. I dette tilfælde kan medarbejderne normalt vælge, hvor ofte de foretrækker at arbejde fra kontoret og hjemmet.

Når alt dette er sagt, er hovedmålet for virksomheder at gøre fjernarbejde så effektivt som muligt og holde medarbejdernes præstation så høj som nogensinde.

Derfor er det helt naturligt at diskutere denne nye måde at arbejde på og overveje dens fordele, udfordringer og risici.

For at lære alt, hvad der er at vide om emnet, skal du fortsætte med at læse artiklen.

 

Fordele ved fjernarbejde

Lad os starte med at skitsere nogle af de mest slående fordele ved at arbejde hjemmefra.

De kan variere fra virksomhed til virksomhed, men de fleste har en tendens til at være sande for de fleste virksomheder:

  • Sparer omkostninger (tid og økonomisk) på pendling.
  • Sparer omkostninger på kontorlokaler.
  • Mere fleksibilitet for personalet.
  • Højere medarbejdermotivation.
  • Færre ændringer i holdet.
  • Mere miljøvenlig måde at arbejde på med hensyn til at reducere CO2-fodaftrykket.
  • Potentielt mere tid tilbragt med familien.

I betragtning af de ovennævnte fordele ved fjernarbejde kan arbejde hjemmefra virke som den bedste løsning for medarbejdernes trivsel, miljøbeskyttelse og produktivitet.

Der er dog mere om emnet, da overvejelse af nogle af de vigtigste udfordringer kan hjælpe virksomheder med at beslutte, om en helt fjern- eller hybridmodel ville fungere korrekt for dem.

 

Fjernarbejde udfordringer

Nogle af de mest almindelige udfordringer ved fjernarbejde omfatter:

  • Kommunikationsspørgsmål. Når alle er online, kan det kræve en ekstra indsats at sikre problemfri kommunikation. Kommunikation kan blive særligt udfordrende, når det kommer til at træffe vigtige beslutninger.
  • Svagere hold. Når medarbejderne ikke møder deres teammedlemmer dagligt, er det sværere at skabe et stærkt bånd mellem forskellige medarbejdere.
  • Problemer med tidsstyring. Ikke alle er gode til at styre deres tid. Derfor kan fjernarbejde få nogle medarbejdere til at arbejde flere timer uden at opnå bedre resultater.
  • Potentielle tekniske problemer. Om det er en mistet forbindelse under en linse zoom ringe eller langsomt indlæse datafiler, er udfordringen med at få teknologien til at fungere for dig endnu større, når teamet bevæger sig online.

 

Fjernarbejdsrisici: informationssikkerhed

Når det kommer til de største risici ved fjernarbejde, skal vi tale om databeskyttelse.

At arbejde eksternt kan tage hårdt på at holde virksomhedens følsomme oplysninger sikre.

For at undgå det, virksomheder skal overveje at investere i sikre databaser og værktøjer som f.eks virtuelle private netværk (VPN'er) , adgangskode ledere.

Dette vil bidrage til at reducere risikoen for at miste følsomme oplysninger.

 

Hvordan styres fjernarbejde korrekt?

Efter at have diskuteret fordele, udfordringer og risici ved fjernarbejde, lad os hurtigt opsummere, hvordan man gør arbejde hjemmefra effektivt.

Som virksomhed kan du overveje følgende tips:

  1. Evaluering og reduktion af fjernarbejdsudfordringer.
  2. Gennemgang af din virksomheds KPI'er eller OKR'er så de er fjernarbejdevenlige.
  3. Udstyr dit team med de rigtige værktøjer at gøre arbejdet hjemmefra glat, sikkert og effektivt.
  4. At lægge ekstra kræfter i binder dit team sammen.
  5. Opdatering af belønningssystemet for at holde personalet motiveret.

 

Bundlinjen

Alt i alt er fjernarbejde (i en eller anden form) kommet for at blive. Derfor skal virksomheder over hele kloden få det til at fungere bedst muligt.

Hvis du anvender de tips, der er nævnt i artiklen, øger du dine chancer for at sikre din virksomheds bedste hjemmearbejdsoplevelse.