Finansielle nyheder

FinOps. Hvordan automatiseres økonomiske operationer på den rigtige måde?

Cloud Financial Management - FinOps

Automatisering er både en livredder og den største hovedpine for specialister, der beskæftiger sig med regnskab, bogføring og andre økonomiske operationer.

Selvom der ikke er nogen diskussion om, at automatisering kan forbedre arbejdsgangen dramatisk, er det ikke altid let at gøre det på den rigtige måde.

Det er her FinOps kommer ind og tilbyder smarte, hurtige og pålidelige IT-løsninger til automatisering.

FinOps står for "Cloud Financial Operations" (nogle gange kan FinOps også omtales som "Cloud Financial Management" eller "Cloud Cost Management"), og det omfatter praksis med at bringe økonomisk ansvarlighed til skyens model med variabelt forbrug.

Til gengæld gør denne praksis det muligt for distribuerede teams at foretage forretningsmæssige afvejninger mellem hastighed, omkostninger og kvalitet.

For at se, hvordan du bruger FinOps i dit daglige forretningsliv, vil vi se nærmere på nogle af de bedste FinOps-praksis.

De bedste FinOps-praksis

Kort sagt er der et par hovedfinOps-strategier, som du kan implementere i din virksomhed for at se en positiv ændring i økonomisk ansvarlighed:

  • Gør optimering af dine cloudomkostninger til en prioritet. Det er den hurtigste måde at undgå unødvendige udgifter på kort og lang sigt.
  • Indfør ansvarlighed i udgifterne. Spor, hvor virksomhedens penge går hen - hvem der bruger dem og på hvilke produkter eller tjenester.
  • Rationalisere udgifterne. Ved at få indsigt i, hvor pengene flyder, skal du sørge for at opstille en plan, der hjælper dig med at rationalisere forbruget, så ingen penge går til spilde.
  • Vælg den rigtige SaaS regnskabssoftware. Hvis du gør det, bliver den økonomiske operation meget lettere.

Tips til automatisering af økonomiske processer med FinOps

Anvend nedenstående tips, og indfør mere automatisering til din virksomhed:

1. Tag Governance

Tagging er en afgørende praksis for virksomheder, der vælger at implementere effektiv tilbageførsel og tilbageførsel.

Du skal dog huske på, at tagging kun virker, hvis alle overholder en global taggingpolitik. Det betyder, at alle aktiver i virksomheden skal mærkes med det samme:

  • nøgler;
  • værdier;
  • samt – samme format.

Endelig er brug af tags en sikker måde at identificere dine ressourcer på. Du kan se, hvilke tags der mangler, hvilke der er anvendt forkert og mere.

Dernæst kan du stoppe eller blokere politik for disse ressourcer og slette dem helt i de fleste alvorlige tilfælde. 

2. Planlægning af ressourcer

En anden ting, du kan gøre, er at planlægge starten og slutningen af ​​ressourcerne.

For eksempel kan du stoppe ressourcerne, når du er ude af kontoret, og planlægge dem tilbage, når du vender tilbage. 

3. Forbrugsreduktion

Forbrugsreduktion advarer de ansvarlige medarbejdere om at fjerne alt affald fra databaserne.

Oftere end ikke er forbrugsreduktion meget svær at implementere for de fleste virksomheder. For at gøre det kræves der en forpligtelse til et minimumsforbrug på hele virksomhedens niveau.

Husk, at selvom din virksomhed beslutter ikke at fortsætte med dette trin, vil den tidligere nævnte praksis (tag-styring og planlægningsressourcer) allerede hjælpe med at tage et stort spring i retning af automatisering.

Bundlinjen

Hvis der er én besked, du vil tage fra denne artikel, så lad det være denne – FinOps er en kulturel praksis, som teams bruger til at administrere deres cloud-omkostninger.

Derfor er det vigtigt at have en aftale og forpligtelse til at bevæge sig sammen mod automatisering af økonomiske opgaver ved at bruge nogle af de bedste praksisser, der er nævnt i denne artikel.

Mens skiftet i begyndelsen kan se hårdt ud, er resultaterne givende.

FinOps, hvis den anvendes korrekt, vil bidrage til at introducere mere effektivitet og optimering til enhver virksomhed.