Finansielle nyheder

FinOps: En forbedret løsning til din virksomheds Cloud Financial Management

FinOps as a Service-webside 1desktop

Virksomheder, der bruger Cloud til at administrere deres virksomhed, nyder godt af dens fordele, såsom massiv innovation og smidighed.

Det kan dog have en pris at køre din virksomheds infrastruktur i Cloud. Oftere end ikke er den pris mistet synlighed og kontrol over dine omkostninger – til tider, uden at du er klar over, hvor pengene blev af, og hvorfor.

Problemet her er, at en traditionel indkøbsmetode ikke tjener længere. Derfor har du brug for en ny model, der muliggør forskellige teams fra din virksomhed at tale samme sprog.

Din virksomhed har med andre ord brug for en model designet til styre omkostningerne uden tab af fleksibilitet og hastighed.

Derfor vil vi i denne artikel introducere dig til FinOps ved at definere det, diskutere dets hovedfaser og principper.

 

Hvad er FinOps?

FinOps is en driftsmodel, der bringer økonomisk ansvarlighed til udgifterne i skyen.

Med FinOps kan dine IT-, økonomi- og forretningsteams dele og administrere de samme processer. Derfor kan de nyde fordelene ved skyen og samtidig bevare hastigheden.

 

FinOps faser

FinOps-modellen består af følgende tre faser:

1. Informer

Informeringsfasen giver dig synlighed og skyomkostningsfordelingen. Med andre ord kan alle holdene observere, hvor meget de bruger og hvorfor.

I denne fase kan medlemmer fra forskellige teams se sammenligningen med budgetter og prognoser og den leverede værdi.

2. Optimer

Optimeringsfasen opsætter de rigtige optimeringstrin at tage for at komme tættere på dine forretningsmål.

I praksis kan det betyde, at man vedtager en købsopsparingsplan eller reducerer ekstraudgifter ved at beslutte sig for at slippe af med gammel software, der ikke tjener nogen.

3. Betjen

Driftsfasen handler om handle i forhold til de aftalte mål.

Det vigtigste at huske her er, at hvert skridt skal flytte virksomheden tættere på dens fortsatte udvikling og forbedring.

 

Hovedprincipperne for FinOps

Der er seks hovedprincipper for vellykket FinOps-applikation

1. Teams skal samarbejde.

For at overkomme de mulige udfordringer i en cloud-infrastruktur skal teams arbejde sammen. Deres samarbejde bør være nær-realtid og rettet mod at levere effektivitet og innovation.

2. Alle tager ejerskab af deres cloud-brug.

For hurtig innovation skal hvert teammedlem være ansvarlig og bemyndiget til at træffe beslutninger.

3. Et centraliseret team driver FinOps.

For at reducere dobbeltarbejde skal nogle aktiviteter centraliseres. Et godt eksempel er omkostningsrapportering.

Centralisering af nogle af processerne gør det muligt for virksomheden at undgå tidsspild og øger både kvaliteten og hastigheden af ​​operationerne.

4. Rapporter skal være tilgængelige og rettidige.

At have øjeblikkelig adgang til feedback og rapporter øger sandsynligheden for mere effektivt samarbejde mellem teamene og generelt mere succesfuld virksomhedsadfærd.

Med rettidige rapporter kan alle teams fokusere deres indsats på hurtig implementering af nødvendige justeringer.

5. Beslutninger er drevet af Clouds forretningsværdi.

Observation af trending og variansanalyse giver teamene en forståelse af, hvorfor omkostningerne er højere end forventet.

Derfor er beslutningerne mere præcise og handlingsorienterede.

6. Udnyt skyens model med variable omkostninger.

Dette princip gør det muligt for virksomheder at reducere omkostningerne ved at sammenligne priser mellem tjenester og ressourcetyper.

Som et resultat kan virksomheder implementere regelmæssige trinvise forbedringer af deres Cloud-brug.

 

Konklusion

Alt i alt er den største fordel ved FinOps dens evne til at opmuntre din virksomheds teams til at arbejde sammen mod de samme mål.

I øvrigt, FinOps sætter din virksomhed i stand til at optimere hastigheden, omkostningerne og kvaliteten af ​​din sky, og sikrer, at alle udgifter er klare.

Implementering af FinOps til din forretningspraksis giver dig mulighed for at flytte din virksomhed fremad med langsigtede resultater i tankerne.