Nyheder

GDPR i outsourcing. Hvordan strukturerer og garanterer man databeskyttelse?

gdpr 4

Da data er den vigtigste valuta i dag, leder millioner af virksomheder over hele kloden efter måder at sikre beskyttelsen af ​​deres kunders mest følsomme oplysninger.

Faktisk, når det kommer til outsourcing, er datarelaterede spørgsmål af særlig betydning. Det skyldes, at outsourcing normalt betyder overførsel af brugerdata til det land, hvor outsourcing-tjenesterne leveres.

Derfor vil vi i denne artikel tage et dybere kig på, hvordan man sikrer korrekt databeskyttelse ved outsourcing.

 

GDPR – hvad handler det om, og hvordan påvirker det outsourcing-sektoren?

Når vi taler om databeskyttelse, skal vi diskutere GDPR.

Den Europæiske Unions (EU) General Data Protection Regulation (GDPR) er en databeskyttelsesforordning, der beskriver, hvordan man håndterer private oplysninger inden for EU.

Før GDPR blev vedtaget tilbage i 2016 (og trådte i fuld virkning i 2018), var det meget nemmere for virksomheder at outsource udvalgte tjenester fra tredjeparter.

Efter GDPR-vedtagelsen stod mange virksomheder over for store udfordringer. De skulle nu bede deres kunder om tilladelse til at flytte deres data uden for EU (f.eks. Indien, Filippinerne, Vietnam osv.)

Hovedsageligt blev GDPR oprettet for at reagere på mange bekymrede europæere, der ønskede, at deres data blev håndteret korrekt.

Givet denne forventning og GDPR, lad os se på nogle af måderne at håndtere personlige data på i outsourcing.

 

Sikring af databeskyttelse under GDPR

En af de mest almindelige misforståelser om GDPR og outsourcing er troen på, at strengere regler betyder enden på outsourcing af tjenester som it-support fra Indien eller andre ikke-EU-lande. Det er simpelthen ikke sandt.

Hovedmålet med GDPR er at sikre gennemsigtighed om de systemer og processer, der bruges til at behandle data. Det betyder, at begge parter får den ekstra sikkerhed for databeskyttelse.

Når det kommer til de specifikke trin, er her nogle af de ændringer, du bør implementere:

  1. Udarbejdelse af en skriftlig aftale med alle dine databehandlere. I denne aftale skal din virksomhed skitsere følgende:
    1.  hvilke personoplysninger der vil blive behandlet af outsourcingvirksomheden;
    2. hvordan processen ville se ud;
    3. hvilke midler vil der blive taget for at undgå potentielle risici?
  2. Skitsér både rettigheder og forpligtelser, du har for dine kunder og outsourcing-virksomheden. Dette vil bidrage til at sikre, at processen er så gennemsigtig, som den kan blive.
  3. Dediker et team i din virksomhed, som vil være ansvarlig for alle datarelaterede problemer.
  4. Rådfør dig med dine juridiske partnere, hvis du er i tvivl. Når det kommer til datasikkerhed, skal du sørge for at investere både tid og kræfter i at sikre dens korrekte beskyttelse for at undgå økonomiske og juridiske risici.

 

Bundlinjen

Datarelaterede spørgsmål fylder mere og mere i enhver erhvervssektor. Outsourcing er ingen forventning.

For at fortsætte med at outsource tjenester som regnskab, it-support, finansiel rådgivning og mere, skal du sørge for, at din virksomhed fuldt ud overholder GDPR.

Dette vil gøre det muligt for din virksomhed at skalere og sikre, at du, dine kunder og din outsourcing-partner har deres private oplysninger beskyttet.