Når det kommer til at optimere din virksomheds drift, er det afgørende at vælge den rigtige outsourcingstrategi. Offshoring, nearshoring og reshoring tilbyder hver især unikke fordele og udfordringer. Ved at forstå disse muligheder kan du træffe en informeret beslutning, der stemmer overens med din virksomheds mål og ressourcer.
For at gøre tingene nemmere for dig vil vi tage et kig på 3 af de nøglebegreber, som du har brug for at vide om. På den måde vil du være i stand til at træffe de smarte valg, der er i din virksomheds bedste interesse. Alt imens du er sikker på, at du har en klar forståelse af, hvad dine muligheder er.
Offshoring: Alt hvad du behøver at vide om at begive dig i udlandet
Offshoring er stedet, hvor du flytter nogle af dine vitale funktioner til udlandet for at strømline driften. Dette gøres typisk i samarbejde med en tredjepartstjenesteudbyder, der opererer i et land med væsentligt lavere leveomkostninger. Forskellen i lønningerne mellem den oversøiske stat og dit eget land giver dig mulighed for at spare penge på en af dine vigtigste generalomkostninger - lønninger.
Offshoring er en tilgang, der har været almindelig i nogle år, men den er ikke uden dens potentielle ulemper. Som mange britiske banker har fundet ud af i løbet af de sidste ti år, kan de kulturelle og sproglige barrierer skabt af offshoring-kundesupport blive set som negative af kunderne selv.
Det har ført til, at nogle organisationer har bragt deres aktiviteter tættere på hjemmet. Der er to måder, hvorpå det er muligt. Og vi vil diskutere dem begge i detaljer nu.
Reshoring: Få din virksomhed hjem igen
Reshoring er et simpelt koncept at få hovedet rundt på. Alt, hvad det indebærer, er at bringe dele af din virksomhed, der tidligere var offshored, tilbage til dit hjemland. Nogle mennesker vil se dette som en indrømmelse, at offshoring sparer penge, men forårsager skade på mærker på grund af et fald i servicekvalitet. Det er helst at køre med en lavere margin, end det er at forsøge at kæmpe mod strømmen af en utilfreds kundebase.
I virkeligheden er det et pragmatisk skridt at tage for at beskytte dit brand og sikre, at din virksomhed har fuldt overblik over, hvad der foregår. Når det er sagt, er der den ulempe, at du nu skal ansætte fuldtidsansatte, som højst sandsynligt vil besætte faste stillinger på dit hovedkontor. Selvfølgelig er dette ikke den mest agile tilgang at tage, som er her den mest fleksible og slanke af de tre nøglekoncepter kommer i spil.
Nearshoring: Kundeservice møder Lean Operation
Det smarte ved nearshoring er, at den kombinerer de bedste stykker offshoring og re-shoring, og gør op med de stykker, som du med glæde ville undvære. Det lyder som om det er for godt til at være sandt, men nearshoring er nu en almindelig praksis for virksomheder over hele verden. Så hvad er det?
Nearshoring henviser til outsourcing af væsentlige forretningsfunktioner til tredjeparter i nærliggende lande. Disse lande vil typisk have de samme eller meget lignende kulturer til dit hjemland på grund af deres nærhed. Det betyder, at alle sproglige og kulturelle barrierer er en saga blot med det samme.
Det du måske undrer dig over er, hvordan det sparer dig penge? Nabolandene har tendens til at have meget ens leveomkostninger på grund af grænseoverskridende handel og tætte kulturelle bånd. Men hvad du ikke har indregnet i ligningen, er det magre element. Ved at ansætte medarbejdere på ad hoc-basis fra en betroet tredjepart, betaler du kun for den ekspertise, du har brug for, når du har brug for den.
På den måde behøver du aldrig at bekymre dig om at oprette faste stillinger og alle de faste omkostninger, der følger med. Alt du skal gøre er at finde den rigtige person til opgaven og koncentrere dig om at få det gjort til tiden.
Hvilken tilgang virker for dig?
Hver af de tre tilgange, som vi har skitseret, vil fungere for din virksomhed, men resultaterne vil være forskellige. Hvis du vil gøre din virksomhed så billig i drift som muligt, så vil offshoring ofte være vejen at gå. Men du skal være forsigtig med at reducere dine omkostninger for meget. Hvis dine kunder har svært ved at drive forretning eller tale med din lejede hjælp, kan det afholde dine kunder fra at blive hos dig. Endnu værre, deres utilfredshed kan føre til, at dit brand bliver plettet på én måde, form eller form.
Reshoring er altid et sikkert bud, fordi du personligt kan stå inde for arbejdspraksis i dit eget land. Du ved, hvad du får, og det vil være nemt at afstemme dine forventninger med dine medarbejderes output.
Hvad det ikke vil gøre; men det sparer dig for mange penge, fordi du sandsynligvis vil oprette faste stillinger. Mens en fast ansat er fantastisk, i den forstand, at du aldrig skal lede efter nogen igen, når du først har ansat dem. De kommer med bagage og overhead, som kan reducere din virksomheds smidighed og fleksibilitet.
Den bedste tilgang er at overveje nearshoring, da det giver det bedste fra begge verdener. Ved at være i stand til at spare penge ved at bruge ad-hoc-assistenter efter behov, vil du være i stand til at øge dine marginer. Og på grund af de tætte kulturelle bånd til nabolandet, hvor de er placeret, vil det være nemt for dine kunder at gøre, hvad de skal gøre. Ikke kun det, men det vil også være ligetil for dig at afstemme dine forventninger med deres output.
At træffe den smarte beslutning
Som med alt i erhvervslivet er der sjældent et endegyldigt korrekt svar, der ikke byder på ulemper. At få tingene gjort handler lige så meget om at gå på kompromis og afbalancere mål, som det handler om, hvad der er bedst for din virksomhed. For at træffe den rigtige beslutning skal du overveje fordelene ved kundeoplevelsen i én hånd. Og de mulige økonomiske besparelser for at øge dine marginer på den anden side. Når du har gjort det, vil det være indlysende, hvilken vej du skal fortsætte.
For ekspertvejledning om den bedste outsourcingstrategi for din virksomhed, kontakt Baltic Assist. Vores team er klar til at hjælpe dig med at nå dine mål. Nå ud til os i dag!